Ruimterecht en de waanzin van aardlingen!

komeetHet landen op een komeet valt onder het ruimterecht. Bijzonder dat wij aardlingen dat wel even opstellen! Over kometen en denken in eigendom!

We hebben een sonde op een komeet geplaatst! En dat is groot nieuws, mooi nieuws ook! Een jongensdroom. Verre werelden ontdekken, gaan waar nog niemand ging. En misschien ook wel een meisjesdroom en dat hebben we nodig! Je kunt maar beter over vrouwelijke communicatieve vaardigheden beschikken voor het geval we andere intelligente levensvormen tegenkomen. Mannen zitten nog te veel in het oude -landje-pik-met-zakmes-spel!

Radio 1 geeft een korte update over de komeet, de harpoentjes om het ding vast te zetten en warmt de luisteraar op met de vraag: ‘Stel nou dat er in die komeet een belangrijk metaal zit … goud bijvoorbeeld, van wie is dat dan’. Een deskundige op ruimte-recht-gebied zal hier na het journaal een antwoord op geven. Laat dat nou eens even inzakken! Ruimterecht! We zijn niet in staat om op mondiaal niveau een eenduidig, waarden gedreven recht te handhaven, maar we zijn gelukkig wel in staat de eigendomsverhoudingen van een langs suizende komeet nauwkeurig te omschrijven.

Grootheidswaan 2.0

Ruimterecht! Belangrijk, nu we de aarde langzaam hebben verbruikt. Tijd om te bezien welke naburige planeten en kometen we leeg gaan trekken. Een zorgvuldig setje ruimteregels om de diverse op jacht zijnde partijen te reguleren, is dan buitengewoon handig. Zorgvuldig overwogen protocollen over het handelen op een nieuwe te kolonialiseren plek. Landen, harpoentjes uit, vlaggetje in de grond, grenzen trekken en niet vergeten; een naam geven.
Het zal toch wat zijn als een eventuele andere intelligente levensvorm ons zo bezig ziet. Vermoedelijk vormen wij het dankbare onderwerp in een intergalactische banana-split. Grootheidswaanzin 2.0 er is ruimte, dus zal er ook ruimte-recht zijn en dat recht maken wij aardlingen .

Aardrecht

Eigenlijk best spannend als dit recht gestoeld is op waarden en normen die voortkomen uit -ruimte denken- en de mogelijke aanwezigheid van ons nog onbekende intelligente wezens. Leuk ook om te fantaseren over de legitimiteit van dit recht en de autoriserende en handhavende instanties. Maar vooral interessant om eens als case te gebruiken bij het denken over hoe in deze onmetelijke ruimte recht gedaan kan worden aan allen en alles dat zich daar beweegt. We hebben al moeite met het klimaat, laat staan de ruimte!

Was Bolivia niet het eerste land dat de aarde als belanghebbende in een wet heeft vastgelegd? Dat lijkt mij een mooi begin!

De magie van kantelende systemen

135095-793-800Vandaag is zo’n dag! Een dag om even stil te staan bij markante veranderingen. Berlijn 25 jaar na de val van de muur. Het was voor mij het eerste moment dat ik mij terdege besefte dat een status quo kan veranderen. Dat de wereld zoals wij hem kennen er ineens anders uit kan zien. Massieve systemen, die ineens aan hun eigen zwaarte ten ondergaan. Waarheden die lijken te verdampen, wetten en protocollen die ineens buiten de orde zijn.

Alles is verandering

Alles is in verandering, alles is verandering. Hoe langzaam ook, het oude schuift naar het nieuwe. Soms nemen we het nauwelijks waar, omdat het meer tijd vraagt dan een mensenleven. Hoopvol, denk ik dan! Een solide fundament voor kantelaars. Een baken bij vertwijfeling. Alles verandert, geen systeem blijft behouden, als het er niet meer toe doet!

Het is de nietige enkeling die het eerste zetje geeft. De enkeling die vragen stelt, naar het waarom, het hoezo. Die geen genoegen neemt met het eerste het beste antwoord. Die blijft doorvragen, peuteren, krabben aan de zichtbare schilfertjes, de eerste barsten zichtbaar maakt. De standvastige bevragende enkeling die het niet meer begrijpt.

Antwoorden zijn zo overrated

Antwoorden zijn dan zo onbelangrijk, zijn als de gemoedelijk spelprogramma’s, waar men leeft in de overtuiging dat er maar één goed antwoord mogelijk is. Zo gemakkelijk, als het onderwijs dat ooit multiple choice invoerde, omdat er maar een goed antwoord mogelijk is. Antwoorden als dragers van heersende cultuur en mores. Systemen bestaan bij de gratie van goede ingeslepen antwoorden. De protocollen, de regels en de checklists. De vraag is de brandstof voor verandering!

Vragen brengt beweging

Vragen laten bewegen. Krabben aan de essentie van zaken. In turbulente tijden zoeken we graag naar antwoorden! Duidelijke antwoorden, houvast! Terwijl het nieuwe zich schuilhoudt in afwachting van de juiste vragen.

Kantelaars, u kent ze wel! De voorboden van vernieuwing, zij die systemen ‘laten kantelen’? Eigenlijk heb ik niets met dat  kantelen, doe mij maar de ‘vragers’. Vragers die peuteren aan de essentie, aan het waarom? Zij die het ooit ‘ontwikkelde’ leggen tegen de meetlat van onze tijd! Vragers laten bewegen. Een kanteling is niets meer dan het zichtbare gevolg van het stellen van de juiste vraag.

Zo’n dag is het dus! We vieren vandaag het antwoord op de vraag:’waarom staat die muur er eigenlijk’ Een mooie dag!

[Photo source:Kippa ANP Historisch Archief Community ]

Ontwikkel samen het onderwijs voor de toekomst!

Er zijn van die dagen dat je ineens blij verrast een Facebook-post ziet langskomen, die het aanwezig zijn op dit platform ondanks alles waardevol maakt. Gisteren was dat de post van Otto Scharmer lecturer bij MIT en natuurlijk bekend van zijn Theory U over de U-vorm van echte verandering.

Het gaat om deze video

Een uitnodiging om deel te nemen aan een wereldwijde uitdaging om de Universiteit van de toekomst te ontwikkelen. In januari 2015  start deze zogenaamde MOOC om met elkaar het onderwijs voor de toekomst te prototypen. Het gaat hierbij om een MOOC waaraan iedereen kosteloos kan meedoen.

Drie principes voor vernieuwing

Achtereenvolgens poneert Schermer drie principes die hand in hand zouden moeten gaan bij de vernieuwing van het onderwijs: ‘take the learning form the classroom into the streets, link the power of entrepreneurship with passion and compassion and self knowledge’. Geweldig om te zien dat de principes die Scharmer noemt volledig aansluiten bij de educational settings die het Social Innovatie Lab hanteert bij de ontwikkelingen van haar ‘educational settings’ voor onderwijs, overheden en bedrijven.

Prototyping the future

Geïnteresseerd in de vernieuwing van het onderwijs? Dan zou ik deze uitnodiging om mee te doen in het prototypen van de toekomst van het onderwijs met beide handen aangrijpen. Via deze link kun je kosteloos inschrijven. Hoor graag als je mee doet!

 

Jeremy Rifkin on the Zero Marginal Cost Society

The World Forum for Democracy in Strasbourg opened it’s doors to discuss a briljant theme; ‘From participation to influence, can youth revitalize democracy’ Jeremy Rifkin (President of the Foundation on Economic Trends) was invited to talk about his concept of the Zero Marginal Cost Society.

Slow watch this interview he gave just before addressing the World Forum for Democracy in Strasbourg. Jeremy Rifkin describes how the emerging Internet of Things is speeding us to an era of nearly free goods and services, precipitating the meteoric rise of a global Collaborative Commons and the eclipse of capitalism.

You can agree or disagree … but at least you should have an opinion on this one!

Battle of ideas … all winners

The winners of the WOTRO Science for global development Battle of Ideas

WOTRO Science for global development was organizing this interesting battle for international students in honor of their 50th anniversary! The students picked a theme (Food, Water, Security and Rule of Law, Sexual and Reproductive Health and Rights, Inclusive development) and started cracking in search for innovative ideas to make this world a better place. An important challenge was that besides coming up with a good idea, the students had to invest in the social innovative part. In short, come up with different methods of working and implementation of their ideas.

Hems Zwier of the Social Innovation Lab teamed up with WOTRO to create the most exciting and challenging sandpit ever. Experts from all over the world joined in and worked with the students in the final sandpit on the 15th of October. The Battle of Ideas is not only a challenge but also a co-creation event. The students challenged each other with the objective to even make their opponent better by reflecting on their ideas. Call it a Competitive Cooperative Challenge! Besides Hems, Anook and Maria joined in to facilitate the teams.

The Battle had an energizing effect on the audience of the WOTRO 50 years Forward Thinking Conference. Besides the harvesting of the students brilliant ideas, the hidden agenda was to seek new ways of co-creation in scientific research. For an impression of the Battle click this link