Stoffig of sexy … het bepaalt uw lot!

Wat is dat toch met onze democratie? U gaat niet kiezen, terwijl uw gemeente aan de lat staat voor uw ‘Brood, dood en spelen’? Men daar traag over transitie praat zonder te dromen. Op zoek naar een verklaring!

Schermafbeelding 2014-03-15 om 20.26.08’s Ochtends vroeg, ik luister naar Radio1. De verslaggever; ‘de gemeenteraadsverkiezingen zouden wel eens een hele slechte opkomst kunnen laten zien’. Kijk dat is interessant! In nabije landen wordt keihard gevochten voor het mogen leven in een democratie. Het minst slechte staatssysteem zeggen de kenners. Er vallen doden, maar de betogers geven niet op. Blijven op de barricades! De hang naar vrijheid is groot! De dood van de enkeling, kan voor velen vrijheid betekenen. De ultieme consequentie van welbegrepen eigenbelang!

Stoffig met een spruitjesluchtje

Plaats dat nou eens naast zo’n zin; ‘een hele slechte opkomst’. Waar is onze betrokkenheid? Doet het er allemaal niet meer zo toe? Gaat het om het gebrek aan integriteit, de kwaliteit of het vertrouwen in de lokale politiek? De bereikbaarheid van de politici, de thema’s? Doet de crisis nog onvoldoende pijn? Is de oude dame der democratie te stoffig? Natuurlijk is de democratie aan vernieuwing toe! De mogelijkheden van de informatietechnologie maken een heel sexy democratisch bestel mogelijk.

Het wachten is op de module in Facebook. Het referendum op like-basis. Het is niet voor niets dat de Raad van Europa in haar World Forum for Democracy in dialoog gaat over ‘Rewiring democracy in a digital age’. De technologie is er klaar voor, maar alles start bij betrokkenheid! Bij het gevoel invloed te kunnen uitoefenen. Bij de wetenschap echt betrokken te worden en mee te mogen doen. En de diepe overtuiging en het besef dat de thema’s die nu de stad, wijk, dorp en straat insluipen jouw absolute aandacht vereisen.

Participeren of creperen

Er komen thema’s op de lokale politiek af die impact hebben op elke burger. Neem nou de naderende participatiemaatschappij! De ultra moderne beleidscontainer voor vernieuwing in het sociale domein. DE reden om diep in de politieke grondtonen van uw stad of dorp te duiken. Wie laat u -hoe en vooral waarom- aan de politieke knoppen draaien? Welke beleidsdiepte zit er achter de retoriek, welke gedrevenheid? Wie geeft u het vertrouwen om over uw brood, dood en spelen te beslissen?

Wie zet u aan het stuur nu er onontkoombaar anders nagedacht gaat worden over de rol van de gemeente. Want de participatiemaatschappij mag dan vooral de focus op zorg leggen, de verschuivende rol van de gemeente gaat u op veel meer terreinen voelen. Werk, mobiliteit, ruimtelijke ordening, bedrijvigheid, natuur en milieu zomaar wat thema’s waar we in de nabije toekomst steeds meer de eigen handen uit de eigen mouwen gaan steken. Leren participeren of creperen wordt het devies!

Er hangt een frame van bezuiniging rond de participatiemaatschappij. Ellende, een soort van ‘we moeten nu eenmaal’. Volstrekt het verkeerde uitgangspunt voor een solide toekomstgerichte dialoog. De participatiemaatschappij vraagt om een stevig re-framen van de uitgangspunten!

De participatiemaatschappij gaat over het terugpakken van weggegeven verantwoordelijkheden, het terugkrijgen van bevoegdheden, het willen experimenteren, het naar de essentie van zaken kijken, het elkaar vinden in het gemeenschappelijk belang. Waarden-gedreven dialogen over de kwaliteit van uw directe leefomgeving. Uw brood, dood en spelen!

Sexy gaat niet over ballonnen

En dat vraagt aandacht! Het sexy maken van de democratie gaat niet over ballonnen, pennen, bierviltjes en andere prullaria die we tijdens de verkiezingsperiode door de brievenbus gedouwd krijgen. Het gaat niet over politici die gezellig gaan canvassen en flyeren op markten en omvallen bij de eerste stevige vraag. Het gaat ook niet over burgers die op de bank hangend het wel op zich af zien komen. Het gaat over het nadenken over het minst slechte bestel. Over hoe we onze invloed op maat van de 21ste eeuw kunnen uitoefenen op een wijze die bij de moderne burger past. Sexy gaat over luisteren, onderzoeken, in dialoog gaan, integraal denken, echte ruimte geven aan initiatieven, regelluwe experimenteerplekken, maar vooral over samen optrekken! Lokaal acteren, zonder het grotere geheel uit het oog te verliezen. Act local, think global. Glocal zo je wilt!

Sexy gaat over dromen en weten wat er speelt

En dat begint bij weten wat er speelt, bij harde demografische feiten, bij een duidelijke visie op de toekomst en een wijdvertakte betrokkenheid tot in de haarvaten van uw stad of dorp. Vraag bij alles naar ‘de droom of ambitie’ van bestuurders. Vraag het eens als volgt: ‘Stel we spreken 2017,u opent uw ogen en alles is precies zo gerealiseerd als u dat wilde’ Wat ziet u dan? Maak u zorgen als u geen vlammend betoog, fonkelende ogen en een duidelijk onderbouwde visie krijgt!

Social Innovation Lab Niet rechts, niet links, maar waarden gedreven!

[ Beeld Paris, May 1968. Photo by Marc Riboud ]

Anticyclisch denken…..elke leider moet het kunnen!

Het is zaterdagmiddag 23 graden volle zon. Na een geweldige ronde golf zitten we op het terras. Uitkijkend over de vijvers en eeuwenoude bomen van kasteel Engelenburgh. Het leven kan niet veel beter! Een strak in het pak zittende ober vraagt of hij ons van dienst kan zijn. Ongekende luxe, ons gaat een dienst geleverd worden! Mijn golfmaat zegt; ‘doet u maar een warme chocolademelk met veel slagroom’ Kijk, dat is nou anticyclisch denken.

Eigenlijk is anticyclisch denken een remedie voor bijna alles! Anders denken dan anderen! Niet meegaan in de gang van de lemmingen, maar even stilstaan en het anders doen. Weinig mensen doen het nog met overgave. Een voorbeeld?
Je hebt het snoeidruk, dus wat doe je? Er nog eens keihard aantrekken! Die deadline halen we wel;-) Een probleem knaagt zich een weg door je hoofd! Wat doe je? Denken, overdenken, redenken en dan weer denken. Kijk, dat is nou cyclisch denken. Zeg maar als iedereen aandelen Ahold koopt ook kopen, want ze stijgen zo lekker snel. Of als een conflict hoog op loopt dreigen met een advocaat en een ultiem smerige email sturen. Lekker de druk op voeren!

Anticyclisch denken vraagt durf

En anticyclisch denken helpt dan? JA! Inmiddels spreek ik uit een jarenlange ervaring, want als je het eenmaal hebt gedaan wil je niet anders;-) Snoeidruk, gierende deadline? Opstaan vanachter dat bureau en een middag naar het bos of strand. Even bewegend denken. Je zult zien dat kwartjes vallen dat het een lieve lust is. Hoogoplopend conflict? Drie keer slikken, telefoon pakken en partij uitnodigen voor een strandwandeling met een goed diner na afloop. Ik zie je denken…onzin, ik bel de rijdende rechter nog liever! Nee, echt het werkt! Een probleem waar je maar niet uit komt? Niet meer over nadenken, jezelf beloven dat je morgenochtend de oplossing hebt. Wedden dat je s’ nachts of s’ ochtends geheel onverwachts het gerinkel van dat vallende kwartje hoort! Het klinkt gek, maar inmiddels is het keurig wetenschappelijk gedocumenteerd hoe dat nu kan!

Iedereen aan het anticyclisch denken? Tja, het vraagt wel wat! Je moet een bewustzijn krijgen voor die eigenaardige neiging tot cyclisch denken. Kuddedenken, woonboulevard-op-tweede-paasdag-denken! Je lijkt vol tegen de stroom in te gaan! Zo lijkt het, want feitelijk zorg je juist, door het ‘reguliere’ uit te schakelen, dat er weer ruimte komt voor creativiteit. Nee, niet tegen de stroom in! Even er tussenuit stappen en kijken naar de stroom! Dan kan bewust, dat kan onbewust! Even jezelf afvragen of het een ‘must’ is om zaken zo te doen als je ze doet. Vat je um nog? Niet ‘go with the flow’, maar ruimte creëren voor ‘your flow’

Ik ben er klaar mee

En het is heel erg leuk om te doen. Ik denk even terug aan hoe het voor mij begon! Een muurvast zittende projectvergadering. Twintig consultants in een hok, blauw van de rook! Een beetje consultant rookte toen nog. [De projectsecretaresse regelde de sloffen sigaretten bij de Makro] De spanning en de rook waren om te snijden. Er werd op het fysieke af gediscussieerd. Partijen gaven geen krimp, de belangen waren gewoon te groot. ‘Ben er wel klaar mee’ riep ik, ‘het is mooi weer, we gaan naar het strand’. ‘We verschuiven geen deadline, maar vanmiddag doen we niets meer!’ Rare interventie? In de zon bleken veel argumenten te verdampen of niet zo keihard te zijn. Bleek ineens ongekende creativiteit aangeboord te kunnen worden. En misschien nog wel het belangrijkste, het team werd een hecht team. De slogan ‘ ik ben er klaar mee, we gaan naar het strand’ is een gevleugelde geworden. Iedereen voelde aan ‘wanneer het tijd werd om naar het strand te gaan’ Ik heb dat nooit meer hoeven roepen!

Durf eens lekker anticyclisch te denken. Speel met je kinderen in plaats van te roepen ‘ik moet nog even werken’ Investeer in de opleiding van je medewerkers, terwijl de crisis door je ‘forecast spreadsheet’ giert. Nu kan het, alle tijd! Gooi een week al je ‘standaard’ activiteiten uit je agenda en doe iets nieuws! Zeg bij de start van die vergadering met een meter nutteloze stukken op de agenda ‘Ik heb geen stuk gelezen, praat mij even bij’

Doe het deze week en praat mij bij over jouw ervaringen;-) Geef jouw ervaring als reactie!

Dit blog is opgenomen in het blogboek ‘De idiotie van het achteruit denken’

Wat is jouw essentie

foto-3

 

De 21ste eeuw vraagt om denken vanuit essentie. Jouw essentie. De steeds sneller veranderende samenleving vraagt steeds meer van de mens. Degene die vanuit zijn essentie, talent en kracht opereert heeft het makkelijker. Dat geldt voor de mens, maar ook voor organisaties, misschien wel samenlevingen.

Maar wat is jouw essentie eigenlijk?

Wat drijft jou, jaagt jou tot grote hoogte? Waar ga jij voor door het stof, heb jij slapeloze nachten van? Dat leitmotiv? Die sprankelende kern die voor jou het leven de moeite waard maakt. Die plek waar jij altijd naar terug kunt om energie te tanken.

Jouw essentie in max 700 woorden! Natuurlijk mag de tekst bomvol staan van verwijzingen en inspirerende links.

Laat een reactie achter

Als je het leuk vindt plaats ik jouw reactie als gastblog!

 

De Jeugd heeft de toekomst … toch?

De derde rapportage van de Transitiecommissie Stelselvoorzienig Jeugd ligt glanzend en veelkleurig op tafel. De boodschap is helder. Vijftig procent van de gemeenten zijn nog niet klaar, 20 procent zullen het waarschijnlijk op de peildatum niet halen! Er gloort een soort van geleidelijke invoering. U kent dat wel voorlopers, middenmoters en de bezemwagen voor de achterblijvers.

Een noviteit de transitieautoriteit

De Transitiecommissie ook wel commissie Geluk genoemd(naar zijn gelijknamige voorzitter) geeft aan dat er belangrijke taken belegd worden bij de nieuw in te stellen Transitieautoriteit Jeugd. Een concreet plan is echter nog niet beschikbaar. Maar vrijwel zeker zal deze autoriteit zich buigen over de verwachte hoge  frictiekosten. Het inzetten van een transitieautoriteit is vast geen vlucht naar voren! Wel lijkt het op een centraal orgaan in een decentraal zwaar onder druk staande operatie.

Van transitie naar transformatie

De benodigde transformatie (de werkelijke ingezakte verandering) komt nog niet echt op gang, maar is essentieel voor het verzilveren van de beoogde besparingen en verbeteringen in de voorgestelde stelselwijziging. Er wordt nu vooral ingezet op de transitie. Het technisch van A naar B brengen van de vernieuwing. ‘Gelukkig’ roept het merendeel van de transitiemanagers ‘zich midden in het maken van afspraken te bevinden’. Transitiespeak voor -we zijn er nog lang niet, een concrete datum kan en ga ik niet afgeven-. En dat laatste gaat vast leiden tot een strategie van een geleidelijke overgang in tegenstelling tot de eerder voorgestelde ‘big bang’-strategie waarbij alle gemeente per 1 januari 2015 overgaan.

De gemeenten aan zet

Kortom de gemeenten zijn aan zet. Er valt nog veel te doen en te verzinnen, zowel in de lokale als de regionale samenwerking, de inrichting van taken en het zorgen voor zorgcontinuïteit. De voortgang bij gemeenten wordt in de rapportage kort en bondig samengevat:

Schermafbeelding 2014-03-05 om 09.54.12

Nog veel te doen! Natuurlijk komt het aan op de lokale samenwerking, want daar gaat het gebeuren. Wijkteams, laagdrempelige toegang en een stevige efficiencyverbetering zijn snel in het oog springende ‘issues’, maar het zal ook gaan over zwaardere vormen van zorg en de zekerheid van toegang tot een adequaat AMHK (Advies en Meldpunt Huiselijk geweld en Kindermishandeling). Dat vraagt om aandacht! De zorg voor jeugd is immers de zorg voor uw toekomst!

Transformatie vraagt om betrokken meedoen

Na de transitie volgt de kronkelige weg naar transformatie, het intrinsieke doorleven van de zorg voor jeugd vanuit de nieuwe waarden. De uitdaging zal zijn om daar het welbegrepen eigenbelang te laten prevaleren! Vorm vooral uw eigen oordeel. Download de derde rapportage!

Project Challenge the Future

Nu komt u nog op de website van het Social Innovation Lab binnen als u op www.challengethefuture.nl klikt, maar binnenkort ziet u de website waarop jongeren hun visie op armoede, rijkdom, schaarste en overvloed zichtbaar maken! Deze website wordt samen met de jongeren vormgegeven. Binnenkort starten we met een groep jongeren die de ambassadeurs van Challenge the Future worden. Voor nu, lees vooral de onderstaande outline van de eerste fase van de Challenge!

Challenge the Future

Nederland is een van de rijkste landen ter wereld. De mensen die er wonen behoren, naar eigen zeggen, tot een van de gelukkigste ter wereld. Toch leeft 1 op de 9 jongeren onder de armoedegrens. In sommige steden loopt dat op naar 1 op de 5.  Best raar, want ondanks dat Nederland zijn financiële crises kent, leven we in een tijd van overvloed.

Bezit of toegang tot

Dat vraagt wel dat je anders kijkt naar dezelfde werkelijkheid. Een werkelijkheid waarin niet ‘het bezit’ telt, maar de ‘toegang tot’ het bezit. Je auto delen is een heel gemakkelijk voorbeeld, maar het geldt ook voor kennis en eigenlijk alles dat nu als bezit wordt gezien. Er komen steeds meer initiatieven waarin ‘delen’ en elkaar ‘helpen’ de essentie vormen. Het huidig

e internet  versterkt deze trend door snelle en eenvoudige ‘verbinding’. Je kunt elkaar makkelijk en snel vinden. En hoe gek je vraag ook is, er zijn mensen met dezelfde vraag. Of er zijn mensen die inmiddels de oplossing gevonden hebben en hem graag met je delen.

Zichtbaar maken

Dit project gaat dat doen! Anders kijken, anders denken en samen met jongeren zoeken naar de toegang tot overvloed. In de eerste fase willen we met middelbare scholieren het onderwerp verkennen en toegankelijk maken. Hoe kijken middelbare scholieren aan tegen begrippen als armoede, rijkdom, schaarste en overvloed? We geven ze een platform. Maken hun denken zichtbaar in een expositie en een event. Samen kijken en de dialoog starten met de (lokale) samenleving.

Werkelijkheid maken

In de tweede fase gaan we de toegang tot overvloed ook daadwerkelijk realiseren. Overvloed verbinden met de doelgroep. We laten zien hoe door te delen overvloed makkelijk toegankelijk wordt. Een spannende fase die we in de eerste fase goed gaan voorbereiden.

Wie zijn wij

Een aantal betrokken sociaal ondernemers, die denken dat het anders kan. En dat daar geen topzware projecten voor nodig zijn als je instellingen, overheid, bedrijfsleven en particulieren verbindt vanuit een gezamenlijke ambitie. Het Social Innovation Lab trekt de kar in samenwerking met CVJO Zutphen. Inmiddels overleggen we met een groot aantal partijen om te zorgen dat het project in een netwerk van betrokken partijen kan groeien.

Wat wij zoeken

Wij zoeken enthousiasten jongeren die met dit project mee willen doen. Het verschil willen maken. Jongeren die onderdeel willen worden van een spannende expeditie!

Challenge the future

De werknaam van het project. Challenge the Future omdat we de jeugd, de toekomst uitdagen, en de toekomst mooier willen maken.

Op aanvraag is een uitgewerkt projectvoorstel beschikbaar.